United Bankers tukee CDP-kampanjaa

Ajankohtaista

United Bankers tukee CDP-kampanjaa kannustaen suurimpia päästöjä tuottavia yrityksiä asettamaan SBTi:n mukaiset tavoitteet

United Bankers on ylpeästi mukana yli 360 rahoituslaitoksen ja monikansallisen yrityksen joukossa, joiden yhteenlasketut varat ja sijoitusvoima yltävät yli 33 biljoonaan dollariin. Tämä yhtiöjoukko kannustaa suurimpia päästöjä tuottavia 2 100:aa yhtiötä asettamaan päästövähennystavoitteensa viimeisimpään tieteelliseen tutkimukseen perustuen siten, että maapallon keskilämpötilan nousu voidaan rajoittaa enintään 1,5 asteeseen.

 

Aloitetta koordinoi ympäristöalan voittoa tavoittelematon organisaatio CDP vuosien 2023–24 Science-Based Targets (SBT) -kampanjan eli tieteeseen perustuvien ilmastotavoitteiden kautta.

 

Yhdessä muiden kampanjaan osallistuvien yhtiöiden kanssa United Bankers on lähestynyt vaikutusvaltaisten yritysten joukkoa ja kehottanut niitä asettamaan päästövähennystavoitteet Science Based Targets -aloitteen (SBTi) mukaisesti. SBTi:tä käytetään standardina, kun arvioidaan, ovatko yritysten päästövähennystavoitteet Pariisin sopimuksen mukaisia. Kampanjan kohteena olevien, korkeita päästöjä tuottavien yhtiöiden markkina-arvo on yhteensä noin 28 biljoonaa dollaria, ja niiden yhteenlasketut scope 1 ja scope 2 hiilidioksidipäästöt yltävät 8,3 gigatonniin. Tämä päästömäärä vastaa Yhdysvaltojen, Japanin ja Iso-Britannian yhteenlaskettuja vuotuisia päästöjä.

 

Ilmastonmuutos on akuutti ja ennennäkemätön haaste. Tätä kuvaa hyvin se, että vuoden 2023 kesä oli pohjoisen pallonpuoliskon kuumin kesä kautta aikojen. Ilmaston lämpenemisen pitäminen alle 1,5 celsiusasteessa vaatii nykyistä voimakkaampia toimia. Tämän mittaluokan globaaliin haasteeseen vastaaminen edellyttääkin merkittävää toiminnan laajentamista niin rahoitusjärjestelmissä kuin reaalitaloudessakin.

 

”CDP-kampanjan tukemisella on keskeinen merkitys United Bankersin ponnisteluissa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Lokakuussa 2023 otimme merkittävän askeleen julkaisemalla oman sitoutumisemme SBTi-ilmastotavoitteiden asettamiseen. SBTi-sitoumuksemme seurauksena sijoitusstrategioissamme painotetaan jatkossa yhä enemmän yrityksiä, jotka osallistuvat aktiivisesti ilmastonmuutoksen torjuntaan. Tukemalla CDP-kampanjaa pyrimme innostamaan potentiaalisten sijoituskohteidemme lisäksi myös muita organisaatioita sitoutumaan SBTi-tavoitteisiin ja edistämään siten hiilidioksidipäästöjen vähentämistä taloudessa”, sanoo United Bankersin vastuullisuusjohtaja Seela Sinisalo.

 

 

SBT-kampanjan käynnistymisestä vuodesta 2020 lähtien CDP on onnistunut kannustamaan yli 470 vaikutusvaltaista yritystä liittymään SBTi:hin joko hyväksyttyjen tavoitteiden tai SBT-tavoitteisiin sitoutumisen kautta.

 

”Vuoden 2023 ennätykselliset helleaallot ovat painava muistutus siitä, että on kiireesti lisättävä toimia ilmaston lämpenemisen rajoittamiseksi 1,5 celsiusasteeseen, päästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä ja nettonolla-tavoitteen saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä. Olemme iloisia siitä, että rahoituslaitokset ja suuret monikansalliset yhtiöt astuvat yhä useammin esiin peräänkuuluttaessaan toimenpiteitä portfolioyhtiöiltään ja toimitusketjultaan. Meillä CDP:llä on selkeä visio, että haluamme edelleen edistää myönteistä ja kunnianhimoista kehitystyötä rahoituslaitosten ja monikansallisten yritysten sekä kampanjan kohteena olevien yritysten välillä. Tämä on lopulta keino saada yhä useammat yritykset asettamaan kunnianhimoisia tieteeseen perustuvia tavoitteita, joilla lämpötilan nousu voidaan rajata enintään 1,5 asteeseen", kertoo CDP:n kansainvälisistä pääomamarkkinoista vastaava johtaja Claire Elsdon.